De dagen worden korter en de temperatuur daalt. Tijd voor winterbanden! Het wisselseizoen is weer in volle gang dit betekent dat u ook meer met TPMS te maken krijgt.
In deze nieuwsbrief geven we u handige tips en nuttige informatie over TPMS.
Met twee vestigingen in Mijdrecht en Uithoorn en een zeer ruime voorraad lichtmetalen velgen is Profile Car & Tyreservice Hogendoorn dé specialist van de regio. Door de importeurschappen van o.a. Carlsson en ABT Sportsline komen er veel exclusieve auto’s in de werkplaats. Mede hierdoor kwamen ze bij Hogendoorn al vroeg in aanraking met TPMS.
Wij hebben gekozen voor CUB SensorAID
“Voor ons is het belangrijk dat een sensor universeel inzetbaar is” aan het woord is Ber Braams van Hogendoorn, “wij hebben een grote diversiteit aan auto’s in de werkplaats van Dacia tot aan Bentley en Ferrari voor ons is het belangrijk dat we met één sensor al deze auto’s kunnen programmeren”. De UNI-Sensor is met zijn geavanceerde chip en variabel instelbare hoek zeer breed inzetbaar en past in vrijwel elke velg. Voor zwarte velgen kunnen we het standaard ventiel vervangen door een zwart exemplaar en indien nodig hebben we ook een rubber variant op voorraad.
Het programmeren gaat zeer snel en eenvoudig met het Sensor-AID programmeerapparaat. “Door de zeer regelmatig verstrekte gratis updates zijn we altijd verzekerd van de grootst mogelijke dekking en hoeven we nooit nee te verkopen” vervolgd Ber. “Ook voor vragen of ondersteuning kunnen we altijd bij Easywheel terecht, meestal wordt een probleem telefonisch verholpen maar indien nodig komen ze langs om eventuele problemen op te lossen”.
In een recent onderzoek van milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) blijkt indirect TPMS in de praktijk niet altijd goed te werken. T&E heeft in een praktijk test twee voertuigen met indirect TPMS, een Volkswagen Golf en een Fiat 500L getest. In beide gevallen zijn er 16 tests uitgevoerd waarbij de Golf veertien keer en de Fiat zestien keer niet of niet tijdig een lekke band constateerde.
Indirecte systemen gebruiken o.a. de ABS sensoren om een onderling toerenverschil vast te stellen. Alleen als er langere tijd een stabiel toerenverschil geconstateerd kan worden zal er een TPMS waarschuwing volgen. In de praktijk is het erg lastig om onderscheid te maken waar een onderling toerenverschil tussen de wielen vandaan komt. Hierdoor kan het (te) lang duren voordat er een TPMS waarschuwing gegeven kan worden. Een direct systeem (met een sensor in het wiel) meet altijd zeer nauwkeurig de bandenspanning en kan zodanig direct vaststellen als de bandenspanning afneemt en de bestuurder tijdig waarschuwen.
Soms komt het voor dat de release van een nieuwe software update kruist met de introductie van een nieuw model. Zo ook met de nieuwe Tesla Model X. Dit model is recentelijk geintroduceerd en we hebben al meerdere klanten kunnen helpen. Gebruik voor de Tesla Model X hetzelfde protocol als de nieuwste versie van de Model S bouwjaar vanaf 10/2014.
Alle nieuwe automodellen moeten vanaf 2012 voorzien zijn van een bandenspanningscontrole systeem (TPMS). Het TPMS systeem moet bestuurders waarschuwen wanneer de bandenspanning onder de 20% komt.